Thursday, October 18, 2012

Wait n See

 Agak lame xupdate blog..tetiba update cite plk hal kebinggungan mcm nie....
actually sy br je disahkan +ve..2pun disbbkan lewat dtg cik P n wat pregnancy test sendiri. so mengikut perkiraan sendiri br 5mgu dikira pd tarikh test tersebut.
masih terlalu awl utk g buat buku merah kan. masa sy mengandungkan Aryan, kalau xsilap usia kandungan sy dah masuk 3bln. Alhamdulillah mase mengandungkan Aryan, sy sihat dan tidak mengalami ape2 alahan.

but;

tidak utk yang kali kedua nie.....tgu dan lihat...huhuhuhu
actualy utk kali kedua nie sy telah mengalami pv bleeding yg agk heavy..dah mcm cik P datang, ia terjadi pd awl pg dlm mgu ke6 disahkan +ve,g klinik n di referkan kat spital dah cek2, disahkan Threatened Misscarriage,(nti sy cr kat cik google psl kes nie ye) so dptlah MC utk semgu supaya dapat merehatkan bdn...tidak boleh byk bergerak, tidak boleh angkat berat, dan yg pastinya tidak boleh bersama dgn cik suami..hehehehe..kena ddk ats katil je...huhuhuhu
apa pun keputusannya kena tunggu n lihat dlm tempoh 2mgu,so dlm 2mgu lg kne refer pakar o&g plk..harap2nye semua ok...

but;

ape daa....pye byk but..but..plk...
dlm tempoh MC semgu, terpaksa jgk dtg opis utk 2hr bg melaksanakan keja yg perlu disubmitkan...ats tanggungjawab n amanah yg dipikul, so wat la jgk mengikut ats keupayaan diri sendiri k.x blh dlm paksaan...coz dlm keadaan skrg nie tidak blh stress k...membahayakan
tp mmg sukar nak dikatakan...selama dtg opis nie, mmg trase cik P trun dgn heavy jgk la.....pantang ade sebrg pgerakan..kram perut pun ade..mcm sengugut la.....tp xnak la risau ape pun..walaupun agk risaukan...
ape pun sy reda ats ape yg bakal dilalui..walaupun agk bdebar.....wait n see
semoga selamat seadaanye, doakanye....

sila la bace ye kat bwh nie..wat menambahkan pengetahuan ats pengalaman org lain..hehehehe

Kehamilan Hampir Gugur


Kehamilan adalah masa yang sangat indah untuk anda dan suami. Merancang untuk bayi dan melihat tumbesarannya adalah cukup memberikan kegembiraan dan pengalaman yang amat bermakna bagi anda. Tetapi, ia juga masa yang membimbangkan bagi wanita yang risau kemungkinan mereka akan mengalami keguguran. Sekiranya anda mengalami pendarahan pada peringkat awal hamil, anda mungkin mengalami keadaan yang dinamakan Kehamilan yang hampir gugur atau ‘threatened miscarriage’. Ia satu keadaan yang meletakan kandungan anda berisiko untuk gugur.

Apa itu kehamilan yang hampir gugur atau Threatened Misscarriage?


Wanita yang mengalami pendarahan dari faraj sebelum usia kandungan 20 minggu dianggapkan mengalami kehamilan yang hampir gugur atau threatened miscarriage. Ia adalah sesuatu yang kerap berlaku di kalangan wanita hamil. Sebenarnya, lebih kurang 30% wanita akan mengalami pendarahan faraj sebelum 20 minggu dan kebanyakan dari wanita ini akan menjalani kehamilan seperti biasa. Threatened miscarriage selalunya terjadi sebelum kandungan berusia 12 minggu.

Gejala dan simptom

Tanda yang biasa terjadi ialah pendarahan dari faraj dan mungkin berbeza-beza dari segi rupa iaitu:

Merah pekat

Merah cair
Coklat
Kadang-kadang sangat sedikit
Kadang-kadang berketul darah
Sakit belakang
Sakit pada ari-ari
Sebab berlaku kehamilan yang hampir gugur 

 

Bagi kebanyakan wanita, sebab keadaan ini berlaku tidak dapat dikenalpasti, tetapi terdapat beberapa faktor yang boleh boleh menyebabkan pendarahan seperti:

Jangkitan kuman pada faraj

Polip pada pangkal rahim
Hamil di luar rahim
Cancer pangkal rahim
Bagaimana diagnosa dibuat?

 

Sekiranya anda mengalami pendarahan faraj, sangat penting untuk anda berjumpa dengan doktor seberapa segera. Selalunya doktor akan melakukan pemeriksaan faraj untuk melihat keadaan serviks samada terdapat pendarahan, polip atau ketumbuhan luar biasa pada serviks.


Ujian ultra-bunyi juga akan dibuat untuk memastikan samada jantung janin masih berdegup dan samada kandungan tersebut di dalam rahim untuk membezakanya dengan kehamilan luar rahim. Ujian darah juga mungkin akan dibuat terutamanya jika anda mengalami pendarahan yang banyak.

Rawatan


Tiada rawatan atau ubatan yang mujarat untuk menyekat pendarahan ini berlaku. Walau bagaimanapun doktor selalunya akan menyarankan:

Tunggu dan lihat:


Sekiranya pendarahan yang terjadi sedikit, doktor akan menyarankan polisi tunggu dan lihat untuk melihat samada pendarahan akan menjadi semakin teruk atau tidak. Selalunya doktor tidak mengalakan aktiviti seks pada masa ini.

Kurangkan aktiviti yang lasak:
Anda akan dinasihatkan untuk mengurangkan aktiviti-aktiviti seperti senaman yang lasak atau kerja yang memerah tenaga kerana ia boleh memberi risiko keguguran terhadap kandungan anda. Anda digalakkan untuk cuti rehat dari kerja sekiranya pendarahan terjadi agak banyak.

Ubat Progesterone:


Anda mungkin akan diberikan ubat progesterone untuk merehatkan rahim dan mengurangkan berlakunya kejang rahim untuk mengurangkan risiko keguguran.

Tenangkan fikiran:


Jangan terlalu risau dan tenangkan fikiran anda kerana kemungkinan agak besar yang kehamilan anda akan berjalan seperti biasa dan melahirkan bayi yang sihat.

Risiko Keguguran


Cuma 30% dari wanita yang mengalami masalah ini akan mengalami keguguran sebenar. Berjumpalah doktor dengan segera sekiranya pendarahan semakin bertambah, terdapat darah beku, rasa letih dan tidak bermaya, pening atau demam. Tiada cara untuk mencegah dari Kehamilan yang hampir gugur atau threatened abortion ini berlaku. Cara terbaik ialah anda sentiasa peka kepada tanda-tanda keguguran dan berjumpalah dengan doktor sebaik sahaja anda hamil untuk memberikan kepastian yang kehamilan anda berada dalam keadaan yang baik.

1 comment:

  1. grrrrr.... marah ni...hehehe..

    tak doakan yg buruk tapi aku tetap rasa pilihan ko gi keje tu adalah tak betul. doktor takkan bagi MC sampai 1minggu tanpa sebab ya..

    and siap nak gi gathering esok??? hadoiii.. your baby is more important dear..
    neway take care...

    ReplyDelete